På studiebesök på Sveriges Arkitekters styrelsemöte

Hej,
För en dryg vecka sedan hade Sveriges Arkitekters nya styrelse sitt första riktiga möte. Där, bland de andra, satt vår studentrepresentant Vanda. Hon såg ut att trivas och det kändes som att hon arbetar på helt rätt plats i vår organisation. Hon kommer att föra vår talan bra och det känns helfint.

Detta första möte handlade mycket om verksamheten och alla delar presenterades, så även studentverksamheten. Detta gjorde jag i egenskap av ordförande. Så jag berättade om den peppade och inspirerande stämningen som var på årsmötet och vilken hög nivå det var på samtalen där. Hur mycket bra grejer det händer i ArkitektStudenterna just nu och att intresset är högt på alla nio skolorna. Jag sa att vi kommer vilja ta lite mer plats, framförallt i Utbildnings- och Forskningsutskottet, och att vi är oroliga för vad som händer med Inredningsarkitekterna. Något de också är. Jag förklarade hur viktigt det är när de nu ska tillsätta en ny förbundsdirektör att denne bryr sig lika mycket om studentverksamheten som Staffan Carenholm som snart ska pensionera sig.

Vi fick otroligt mycket beröm och har deras fulla stöd. Jag blev väldigt stolt när ordförande Laila Strunke sa att hon är ”Grymt imponerad av studentverksamheten!” och ett instämmande mummel spred sig i hela lokalen. Vi, tillsammans, är väldigt bra!

Tyvärr tog jag ingen bild men har en från Sveriges Arkitekters hemsida på Laila och Örjan Wikforss som är ny vice ordförande.

Pontus, Ordförande

Kommentera

