SKOLAN BRINNER – KTH Arkitektur i lågor.

I morse när jag kom till skolan så möttes jag redan på Stureplan av röklukt. Tänkte ”skolan brinner” och sen tänkte jag vidare på vad jag skulle göra om något så osannolikt skulle hända. Kommer sedan fram till avspärrningarna kring skolan och en brinnande sådan. Nedre ateljen och  snicken brinner.

Nu sitter jag på ett cafe nära skolan med mina klasskamrater efter att ha stått ute och tittat på när det som varit som ett hem de senaste åren brinna. Det är en konstig stämning. Tyvärr har jag inte så många jättebra bilder på grund av iPhonekamera endast. När jag gick från skolan från femton minuter sedan så kändes det lite som att de just tappade kontrollen på branden.  Oro för att det ska sprida sig till våra ritsalar är stor.

Stämningen är som sagt konstig, studenterna är oroliga och uppgivna. De frågor som återkommer är ”När kan vi jobba igen?” ”Hur kommer jag åt mina grejer på servern?” ”Allt vårt arbete?” ”Folks exjobb`” ”Allas fina arbeten” ”Vad gör vi nu?” Symptomatiskt för oss som är stressad över våra arbeten och tillbringat alltför mycket tid på skolan den sista tiden och haft ett mycket snäft fokus.

Tiden för branden var ur personskadesynpunkt mycket lyckad, på morgonen är det få människor på skolan och om man droppar in vid nio så är man nästan först. Branden ska ha startat vid 7-7.30. Det är vanligtvis fler människor på skolan 22.00 än 9.00. Skönt att det inte verkar som att någon är skadad.

Jag har svårt att se att hela skolan ska brinna upp men jag har också mycket svårt att se att det kommer kunna bedrivas något mer skolarbete i den där byggnaden det här läsåret. I morgon ska vi få mer information från KTH.

En något chockad ordförande, fast i dag mest KTH-student.
Pontus

Detta bildspel kräver JavaScript.

3 comments
  1. Karin said:

    Det har också varit den stora snackisen i Umeå idag, och lite titt som tätt har man hört ojanden och folk som suckat och satt sig in i er situation. Vi tänker på er och hoppas hoppas branden är mindre än vad tycks i tidningar och på tv!

    Ni kan ju alltid komma och hänga lite här uppe i norr! Här finns det gott om plats än så länge 🙂

Kommentera

