Almedalens intressantaste seminarium.

Räddar ”den täta bilvänliga staden” våra stadskärnor?

Allt gott har sitt slut. Om det så är en lussekatt eller en trevlig upplevelse så tar det slut. Almedalen tog också slut och det enda jag har kvar är det jag minns, lite bilder och en nedklottrad anteckningsbok. Jag tänkte dela med mig lite av alla dessa med er och berätta om det seminarium i Almedalen som enligt mig var mest intressant. Vi har för övrigt fått strikta order om att poängtera att i den mån det tycks något i den här bloggen så är det skribenten själv som står för det och inte Arkitektstudenterna. Så var det sagt.

Formas m.fl. höll ett seminarium med titeln den Hållbara staden som kom att bli veckans mest intressanta. Enda problemet var att det var alldeles för kort (bara 45 min)! Vad som fick mig att reagera var tanken att vi ska göra våra städer mer bilvänliga för att rädda centrumhandeln från konkurrensen från de externa köpcentrerna. Om det var enkelt och bekvämt att köra och parkera bilen i staden är städernas centrum räddade. Det här är förstås fullkomlig nonsens och i sken av huvudstadens förbifart planeringspopulism när den är som allra sämst. Dessvärre hade den idén flera förespråkare som gav sig tillkänna lite titt som tätt i Almedalen.

En gång i tiden sprängde vi staden till förmån för bilen och vart tog det oss? Min mamma blir fortfarande tårögd över att i princip inget av ”hennes” Borås står kvar längre. Där banades det väg för den nya bilstaden genom att den gamla ersattes med Domus och parkeringshus. Hennes historia är knappast unik i det här landet och utvecklingen i Borås är ganska representativ för Sverige som stort. Att börja strukturera om innerstädernas ytor till stora parkeringslösningar vore att sälja ut precis det värde som gör innerstaden attraktiv. Det vore också ett fåfängt försök att konkurrera med de externa köpcentrerna i deras bästa gren. Markpriserna i städernas ytterkanter kommer sannolikt alltid vara lägre än i innerstäderna. Därmed har de externa köpcentrerna alltid bättre förutsättningar att både ha lägre priser och erbjuda bättre parkeringsmöjligheter utan att det kostar dem så mycket. Snarare så måste de kvaliteter som gör innerstaden attraktiv förstärkas. Den ”täta bilvänliga staden” är inte lösningen. Bilar tar plats och vill man bygga ett samhälle på bilberoende då spelar det ingen roll hur högt och tätt man bygger för det renderar bara i fler bilar på mindre ytor och ännu mer parkeringsbehov. Om man vill konkurrera med de externa köpcentrerna kanske man måste tänka på andra transportlösningar än de baserade på massbilism. Eller bara tänka i andra banor. I Nederländerna fungerar stadskärnorna bättre än de gör i Sverige. Där är externa köpcenter förbjudna med hänvisning till att de är så ytineffektiva (och yta har man inte sådär jättemycket av i Nederländerna). I Sverige har vi istället precis fått en ny plan- och bygglag som förenklar etableringen av externa köpcenter. Heja!

Känner man sig sugen går det att lyssna på hela seminariet: http://www.formas.se/upload/Ljudfiler/Hallbara_stader_4juli11.mp3

Eller vill kolla på gänget i panelen: http://www.formas.se/formas_templates/Page____7022.aspx

Det här inlägget skulle egentligen handlat om något helt annat. Eller i alla fall handlat om mer saker. Men jag gick lite i spinn på det här ämnet när jag läste igenom min anteckningsbok så det blev så… Och just det. Bilderna. De dyker upp.

Fred i imperiet! //Mårten Espmarker

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: