Vad är ArkitektStudenternas kärna för dig?

Nu är jag, Pontus, Jacob och Johanna på plats i Sundsvall för en välbehövlig arbetsvecka. Att engagemanget på skolorna bara blir större är tydligt och fantastiskt roligt. Därför behövs nu också att vi tar ett steg tillbaka för att utvärdera organisationen och tydligt att definiera vad ArkitektStudenterna är för något.

Vi vill också se på ArkitektStudenterna i ett större och längre perspektiv, vad vi kan och vill vara i framtiden. Målet med veckan är att skapa ett utkast till ett mål och visionsdokument som sträcker sig över några år och på så sätt bidrar till att skapa kontinuitet och styrka i organisationen.

Vad är ArkitektStudenternas kärna för dig? Vad vill du att ArkitektStudenterna ska vara om 3 år? Om 10 år? Alla lokalordföranden har fått svara vad de tycker. Vad tycker du? Kommentera gärna nedan!

Annonser
4 comments
  1. Gustav said:

    Spännande. Här är lite tankar som kanske kan inspirera på nått sätt:

    Kärnan är att öppna upp för studentens möjligheter att få ett bättre liv som
    arkitekt / landskapsarkitekt / inredningsarkitekt / stadsplanerare

    Jag tror att arkitektstudenterna är den organisationen som kunde ge alla de möjligheter för en rolig framtid i yrket/yrkena som inte skolan kunde ge. Då skolan kanske bara fokuserade på kunskap men inte på det som kunde ge en meningsfull och berikande karriär eller förhållningssätt till ämnet.

    Sen ska initiativen kanske komma från studenterna själva så att det inte känns som en skrämmande organisation där bara de äldre/visare årskurserna kan lära sig något. Så kände nog jag det lite när jag just börjat min utbildning och arkitektstudenterna klampade in och berättade om allt bra de gjorde istället för att skapa en relation med mig som student.

    Men jag tror att detta kan vara arkitektstudenternas kärna: Att ge olika typer av möjligheter (inte bara kunskapen) för arkitektstudenterna att få basen för en meningsfull karriär. För att göra det klarare kan jag göra lite exempel, kanske inte de bästa men några.

    Vad ger en meningsfullt och roligt yrkesliv?

    1. Att ha tillräcklig kunskap (Inte bästa kunskapen) för att jobba där man vill. (kan skolan ge)
    2. Att ge introduktion i extra kunskaper som kan vara viktigt att veta i arbetslivet, ex att sätta studenter i kontakt med ex språkutbildningar för att jobba internationellt eller annat som inte lärs ut på skolan (kan skolan och ark stud ge)
    3. Att skapa gemenskap. Att få kontakter med andra och förstå vad det finns för möjligheter i yrket. (kan arkitekt st och skolan ge)
    4. Att ifrågasätta den kunskap vi har (kan ark stu ge)
    5. Att få kontakter utomlands och inom andra skolor eller yrkesgrupper (kan ark stud ge)
    6. Att bryta vanor och göra andra saker som ger ny energi till att fortsätta med studier (kan ark stud ge)
    7. Att ifrågasätta vad yrket betyder med workshops etc. (kan ark stud ge)
    8. Att komma i kontakt med arbetslivet i korta projekt eller praktik. (kan arkitektstudenterna ge?)
    9. Om skolan lär ut kunskap utifrån: Logik, matematik, vetenskap, konst, spatial förståelse, lingvistisk förståelse och ekologisk förståelse. Kan arkitekt studenterna ge andra typer av kunskaper så som interpersonell/interkulturell färdighet, intrapersonell färdighet, förmåga till initiativtagande, erfarenhetsbaserad kunskap etc.
    10. Kunskap om att implementera arkitekturtankar mm utanför yrket. Eller att implementera icke arkitektur i yrket.
    11. Inspirera och väcka tankar det är arkitekt studenterna betydligt duktigare på än skolan.

  2. Pingback: Mål med mening |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: