Rapport från Akademin för Arkitektur 18/8.

Hej,

Detta är första gången jag rapporterar från ett möte med Akademin för Arkitektur men garanterat inte sista. Det är nämligen så att jag i våras fick den stora äran att efterträda Charlotte Hansson som ArkitektStudenternas representant i Akademin.

I min ansökan skrev jag bland annat att jag ville utveckla formerna för hur Akademin verkar och hur den kommunicerar både med medlemmarna och ut mot övriga branschen och allmänheten. Här är yrkesroll och identitet är två viktiga områden som jag gärna diskuterar vidare i akademin. Ett annat fokusområde jag har är att fortsätta driva bostadsfrågor, eftersom situationen är minst sagt kritisk och vi som profession har ett ansvar att arbeta för lösningar.

Mötet i torsdags var dock inte min första bekantskap med Akademin. Jag hade det nöjet att träffa dem vid ett tillfälle redan i våras då vi också träffade Kasper Sahlin-juryn som skulle prata om hur man blir en Kaspervinnare. Sammandrag därifrån står att läsa om i Arkitekten juni juli 2011.

För akademins del har det sedan varit sommarlov, men nu i torsdags förra veckan var det så dags för vårt första möte. Den stora nyheten var givetvis att Catherina Forhed, som är akademins ordförande, blivit erbjuden och accepterat tjänsten som förbundsdirektör på Sveriges Arkitekter. Hon kommer därmed att efterträda Staffan Carenholm som vid årsskiftet lämnar över efter 40(!) års lång och trogen tjänst. Jätteroligt att Catherina tar över men också lite tråkigt att kanske förlora henne som ordförande i akademin.

Men som tur är finns det andra skarpa förmågor i Akademin. Ni kan läsa mer om dem och akademins arbete här. Jag håller fortfarande själv på att bekanta mig med dem.

Torsdagens möte var ett telefonmöte. Tanken är att jag framöver ska vara på plats i Stockholm för akademimötena, men då detta var lite av en mjukstart till möte så kunde jag och Josefina Nordmark vara med per telefon. Det funkade faktiskt riktigt bra!

Det som i huvudsak diskuterades var hur Akademin nu ska gå vidare med ”Kaspersamtalet”. Tanken är att väcka uppmärksamhet och öka medvetenheten om vad som gör ett lyckat projekt genom att under det kommande året bjuda in till träffar med Kaspervinnarna. De idéer vi bollar jsut nu är att i ett första skede bjuda in byggherrar och byggare till ett inledande samtal om kvalitet. Därefter sätter vi oss med politiker och tjänstemän från kommunerna och om allt faller väl ut så kan vi förhoppningsvis göra något tillsammans med båda ovan nämnda intressen och också bjuda in allmänheten. Varför inte i Almedalen nästa år?

Nästa punkt på dagordningen var att se över Stockholms Stads förslag till en Strategi för stadsgestaltning som är på remiss hos en rad olika instanser. Den är en fördjupning av dokumentet Arkitektur Stockholm och ska handla om Stockholms gestaltning. En fråga som är både viktig och enormt stor och diskussionen kommer garanterat att fortsätta i akademin.

Nästa möte blir den 27 september och då tänkte jag vara på plats i Stockholm. Vill ni att jag ska ta upp något särskilt då? Kommentera nedan eller skicka ett mail till martin.livian@arkitekt.se.

Kommentera

