Vem är arkitekten?

Det var superspännande att än en gång komma till Sveriges Arkitekters huvudkontor i Stockholm. Och vi var båda mycket försväntansfulla inför dagen som enligt det utskickade schemat såg ut att bli mycket intressant.

Dagens huvudfråga: VEM ÄR ARKITEKTEN?

Örjan Wikforss inledde dagen med att välkomna alla deltagare, elever, verksamma arkitekter och skolrepresentanter. Därefter lämnade han över ordet till Pontus Ljungberg, arkitektstudenternas ordförande. Han påvisade problemen som lyfts från studenternas håll om en allt större förrvirring hos eleverna gällade målbild i arkitektutbildningen. Också i frågor som när blir man arktiekt, vad ger en kandidatexamen? Vilka utbildningar är faktiska arkitekutbildningar? Vilka kvaliteer ska dessa ha? Hur ska stressen hanteras, ska det vara så här?

Efter dessa inledande frågor lämnades ordet över till Matilda Schuman, studenthandläggare Sveriges Arkitekter. Hon presenterade statistiken i den enkätundersökning som gjorts bland 2011 års kandidatelever. Denna enkät visade tydligt att eleverna inte upplevde sig ha kunskapen om vilka mål som var satta för utbildningens kandidatexamen. Enkäten tog upp många andra intressanta frågor men just denna blev mer eller mindre en röd tråd under dagen.

Vi bjöds på en väldigt intressant föreläsning av Dr. Amanda Roan, ”Woman in Architecture”. Den behandlade väldigt viktiga frågor, men eftersom hennes forskning bedrivs i Australien, där förhållandena ser lite annorlunda ut så använde vi oss inte så mycket vidare under dagen utav hennes forskning. Däremot ska det senare bli väldigt spännande att höra hur utfallet av hennes studie blir.

En av de enligt oss mest färgstarka och punkterande föreläsningen idag var Emma Jonstegs, Utopia Arkitekter AB. Hon ställde frågan:                           ”-Hur bygger vi en framtida stark arkitektroll?”

Och besvarade den väl, med ett antal punkter som hon också gick djupar in på. Hon menade att vi måste ställa oss frågan: vilken roll vill vi ha? Vi måste ta vårat skapande på allvar. Att vi själva måste börja ge oss värde. Genom att strida för våra ideér ger vi våra projekt och oss själva ett större värde. Hon menade att vi måste sluta fokusera på HUSET, vi måste se till kontexten. Vad gör vårat tillägg för platsen? Hon menade att vi måste kunna kommunicera, vara pedagogiska, ta våra idéer utifrån beställarens önskemål och förankra dem där. Hon pratade om att vi måste ha mod och självkänsla och att den måste komma med oss redan från skoltiden. Och hur kan man få självförtroende med sig om det är så (som många elever upplever det) att man vid kritiktillfällen inte får konstruktiv kritik och också ibland utsätts för personangrepp? Jonsteg menar att vi måste bedriva proffsiga verksamheter där vi tillåter oss att vara nischade, att inte göra vad som helst för pengar. Erbjuda kvalité inom få områden istället för att försöka konkurera inom alla. Hon menar att vi arkitekter måste vara mer kaxiga och ta för oss. Hon påpekar också att arkitektstudenterna tidigare måste få se verkligheten. Att det är påtagligt att vad man pratar om i skolan oftast är stjärnarkitektur, studenterna behöver få se olika delar av yrket.

Efter Jonstegs kritik och pepptalk fick vi lyssna till Klas Ramberg, etnolog vid Stockholms Universitet. Han har gjort studier där empirin kommer från arkitekttävlingar, från 1998 till idag. Hans studie innefattar både studenter och verksamma arkitekter. Ramberg menar att arkitekten har tre roller; konstnär, vetenskapare och politiker. Han menar att vad arkitekten ska sätta samman i en byggnad är de fem B:na, bruksvärden (användning) bytesvärden (ekonomiska aspekter), behagsvärden (estetiska), betydelsevärden (psykologiska) och byggvärden (uppförandet). Ramberg var väldigt bra på att sätta ord på sina tankar kring arkitektväsendet och det var väldigt spännande att höra någon prata om arkitektyrket som studerat det men själv inte är en del av den ”världen”.

Efter Rambergs sköna föreläsning var det dags för dagens näst sista punkt skolornas redogörelse för hur tydliga deras mål för kandidat- resp. masterprogrammet är. De fick också redogöra för vilka typ av utvärderingssystem de använder, samt hur dessa fungerar. Det skilde en del mellan skolorna men överlag så verkade skolorna tycka att de hade koll på läget. Men mången kritik har riktats, både genom kandidatenkäten som Sveriges Arkitekter gjorde samt genom andra medier, mot skolorna angående denna fråga. Många elever på de olika arkitektskolorna mår dåligt och hävdar att det till viss del beror på otydliga mål från skolorna. KTH menade att de vidtagit åtgärder, stora sådana, men att så stora omformningar också tar tid. Många av skolorna ville framhålla att de jobbar för att ständigt förbättra miljön i skolan genom att löpande ta till sig utvärderingar från eleverna, men de hävdade också att det inte fanns tid till detta. ”Var skulle man ta denna tid ifrån?” menade några representanter från skolorna. Skulle undervisningen försämra genom att man tog tid från den? Dessa frågor kändes för oss helt felriktade. Undervisningen blir sämre om utvärderingarna inte lyfts och analyseras.

Efter denna programpunkt blev vi indelade i fem grupper där vi utifrån olika utgångspunkter skulle diskutera frågan: Vem är arkitekten?

”Svaret” på denna fråga sammanfattades väldigt bra under dagen, också här ovan.

Det var en mycket spännande och givande dag. Vi ser fram emot att se utvecklingen i skolan och tar med oss alla kloka ord och försöker omsätta dem i handling.

Karin Persson LTH, Emilia Thurin Melin LTH.

Vill du läsa mer om Utbildningsforum? Läs tidigare blogginlägg från Karin Dahlqvist, Utbildnings och forskningsutskottet och studenterna Linus Fredriksson och Julia Åberg, Ultuna

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: