Mellan två möten med UFU

Jag kände mig hyfsat insatt i vad som väntade mig när jag gick till mitt första möte med utbildnings- och forskningsutskottet. De rapporter som tidigare studentrepresentanter skrivit engagerade och informerade på ett bra sätt. Jag blev dock positivt överraskad av den familjära tonen och den informella samtalet. Att diskussionsämnena skulle vara intressanta visste jag redan.

”Posten som studentrepresenant i UFU är verkligen ett privilegium”, sa jag till mig själv när jag lämnade första mötet den 7:e Mars. Man får möjlighet att lyfta tankar och föra diskussioner kring utbildning och forskning med andra studenter och yrkesverksamma som är intresserade och insatta. Det borde närmast ingå i ens utbildnings studieplan att ha dessa diskussioner, tänkte jag. Varför gör det då inte det? Ska man behöva åka från Alnarp till Stockholm för att prata om sin utbildning i Alnarp?

Jag efterfrågar en aktiv diskussion, inom ramen för utbildningen, om vad, hur, och varför vi går den utbildning vi går. Jag efterfrågar en aktiv diskussion mellan lärare och studenter om vem som är morgondagens arkitekt. Genom posten som studentrepresentant i UFU har man en möjlighet att ta vara på.

På mötet den 7:e Mars diskuterade vi:

Genomströmning. Vem fullföljer sin utbildning? Uppfattningen att detta är ett stort problem i dagsläget delas inte helt av alla och antagligen har olika skolor och utbildningar olika situationer och uppfattningar.

Utbildningsforum 2012 /Enkät till studenter. UFU beslutade att utbildningsforum ska handla om hur undervisningen i arkitekturens sociala betydelse går till och vilken kunskap som kan hämtas från forskningen. En enkät har tidigare skickats ut till studenter som läser tredje året. Nu vill man skicka ut till studenter som läser femte året också. Vad man vill undersöka med enkäten diskuterades. Att enkäten bör återkomma och ge resultat som går att vetenskapligt jämföra från år till ansågs vara viktigt även om inslag som inte återkommer kan förekomma. En viktig fråga att följa upp med enkäten är huruvida den psykosociala situationen har förbättrats. Frågorna bör även relateras till utbildningspolicyn.

Utbildningspolicyn. Ett utkast till en ny utbildningspolicy diskuterades. Att få policyn kort och koncis men ändå skarp och precis är en utmaning. En utbildningspolicy blir ofta ett omdiskuterat dokument. Ambitionen är att behandla alla arkitektdiscipliner gemensamt samt ange vad man anser att varje utbildningsinriktning specifikt ska fokusera på. En sådan precisering kan komma att diskuteras då den kanske kräver att man ställer upp vissa tydliga gränser mellan utbildningarna. Så är inte fallet idag. Utbildningarna överlappar varandra, även när det kommer till specialiseringar. I arbetet med att hitta en fungerande precisering och avgränsning så väcks en intressant fråga om vad de olika utbildningsgrenarna ska omfatta.

På mötet den 7:e Maj ska vi diskutera hur UFU fungerar som utskott men vi ska också diskutera viktiga framtidsfrågor för utbildning och forskning inom arkitektur. Jag tar väldigt gärna emot synpunkter, förslag och åsikter som rör utskottets arbetsområde. Tveka inte att höra av dig! Larssonhenrik@live.com

Henrik Larsson
Studentrepresentant, UFU

Ps. Det finns just nu en vakat post i UFU. Sök den! Ds.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: