Planakademin i Östergötland

En köldbelamrad hösthelg samlades planakademin i Linköping och Norrköpinge för två mycket spännande dagar. Nämnda städer har nyligen tillsammans kommit ut med en gemensam översiktsplan där flera för båda städerna viktiga strategiska frågor har avhandlats. Det här var de först i landet med vilket förstås gör det lite extra intressant. Som jag förstod det har de båda kommunerna enats om det som gått att enats om och tillsammans försökt skapa en sorts gemensam berättelse om en gemensam region. Målet är att man i regionen kring Norrköping och Linköping ska bli en halv miljon innevånare (man har gjort någon sorts bedömning att det är då man får ta del av en form av lite diffusa storstadsfördelar).

I samband med Ostlänkens uppförande passar både Linköping och Norrköping på att bygga nya resecenter med tillhörande funktionsblandad och tät kvartersstad. Båda städerna har intressanta upplägg och det ska bli mycket spännande att se hur de har utvecklas om ett antal år.

I akademins alltid utmärkt intressanta diskussioner var det i synnerhet en sak som fastnade i mitt huvud. Det är att det på många ställen i Sverige finns en mycket stor planberedskap (bl.a. en enorm sådan i Stockholm). D.v.s. det finns färdiga detaljplaner som vunnit laga kraft och där det i teorin bara är att köra igång med byggprojekten. Trots det har vi på många håll bostadsbrist och en trög byggmarknad. Vad är det då för fel på planerna? Många enligt akademin men någon entydig bild till varför situationen ser ut som det gör framkom inte. Diskussionen avrundades med en lista egenskaper en planarkitekt borde ha vars astronomiska omfång gav mig huvudvärk.         

Staden vi spenderade mest tid i var Norrköping som för mig blev en total överraskning med sitt fantastiskt spektakulära industrilandskap och även fina centrum i övrigt. Staden har också en lite lurig skala där gatuproportioner och byggnadshöjder ger intryck av att man är i en betydligt större stad än vad man är. Mycket intressant, åk dit om du inte redan har gjort det!

Det här är sista gången jag återfinns vid pennan som studentrepresentant i planakademin. Mina två år på denna högintressanta post i denna högintressanta akademi är mycket snart till ända och nya krafter ska ta över. Jag tackar för mig och önskar den som efterträder mig lycka till!

 

//Mårten Espmarker

Spårvagn och industrilandskap i Norrköping, håll till godo 🙂

Image

Image

 

 

Image

Image

Kommentera

