Märka ord – märka markanvisning – märka människor?

Höga markpriser – hinder för det goda boendet?

Höga markpriser – hinder för det goda boendet?

Ja, man fick lära sig mycket i Almedalen. Jag gick in lite med inställningen att vara kunskapsgirig och suga ut så mycket kunskap och relevant information som möjligt ur veckan. På torsdagen, det vill säga den 3:e juli var jag på Sveriges Arkitekters fjärde seminarium för veckan. Rubriken löd ”Höga markpriser – hinder för det goda boendet? Om markpolitikens betydelse”.

Ett av dom vanligaste orden under seminariet var markanvisning. Det är många ord som återkommer under seminarierna som man känner igen, så som buller, ekonomi, förtätning, hållbart, tillväxt, bostäder, stad, samhälle och därtill alla dem där orden som man fått lära sig.

Den eftermiddagen fick jag en inblick i vad överbeskattning av hyresbostäder innebär. Det kanske inte låter så upphetsande i första hand, men när jag satt där under seminariet och lyssnade på samtalet rörande markanvisning kom jag att tänka på en annan tokig sak som jag läste för en kort tid sedan och som kanske i högsta grad berör markanvisningar. Det fick mig att tänka på ett citat av Rem Koolhaas kopplat till kåkstäder och skyskrapor.

”Den ena lösningen konsumerar himlen, den andra marken. Det är märkligt att de med minst pengar innehar den dyraste markvaran, jorden; medan de som betalar får det som är gratis – luften.”

Ja, det är en tokig värld vi lever i.

/Felicia, lokalordförande UMA

Kommentera

