Sök till UFU – två dagar kvar!

Nu är det bara två dagar kvar innan ansökningstiden går ut till posterna i Utbildnings och Forskningsutskottet!

Fortfarande inte bestämt om du ska söka? Sluta tvivla!

Såhär beskriver Karin Olsson, tidigare representant från UMA om sina två år i UFU.

Under min arkitektutbildning har jag hittills sett studenter som byggt flödesmodeller i yoghurt, jag har häftat upp A3-kartong i björkkvistar och dansat gammeldans. Jag har varit med och byggt en tolkning av ett egyptiskt sopsamhälle i skala 1:20, besökt en faktisk rymdstation och suttit på förläsning om genmodifierade tomater. Och jag ska vara ärlig; väldigt ofta har jag funnit mig själv i situationer där jag inte överhuvudtaget fattat vad/hur/varför. Arkitektutbildningen är en utbildning som i mångt och mycket skiljer sig väsentligt från hur man utbildar andra yrkesgrupper på högskolenivå.
I Utbildnings- och Forskningsutskottet får man en unik möjlighet till inblick i arkitektutbildningen. Utskottet arbetar inte med sakinnehållet i de olika skolornas utbildningsplaner. Med andra ord, det ligger inte på UFU:s bord att diskutera huruvida föreläsningen kring genmodifierad frukt bör tas ur kursplanen på Umeå Arkitekthögskola (fotnot: den togs bort), inte heller hur vardera skola profilerar sig eller anställer. Däremot har jag under mitt år i utskottet fått ett helhetsperspektiv på utbildningen i stort. Utskottet har jobbat fram en Utbildningspolicy, arrangerar Utbildnings- och Forskningsforum årligen och diskuterar i frågor så som ”Vad bör man kunna efter en kandidatexamen?” samt ”Bör praktik inkluderas i utbildningen?” och mycket mycket mer. Frågor som gäller alla arkitektutbildningar, alla inriktningar. En gemensam grund att stå på. Framför allt läggs stor vikt vid studenternas egna erfarenheter utifrån den studentenkät som skickas till samtliga kandidater. Med alla dessa samtal i ryggen förefaller sedan plötsligt en del av de mer abstrakta och förvirrande momenten i kursplanen mer realistiska.

Jag kan inte nog uppmana alla som är det minsta intresserade av utbildningsfrågor att söka platsen som adjungerande studentrepresentant. Förutom att det ger otroligt mycket perspektiv på sin egen utbildning och alla andra arkitektutbildningar i landet, så är det också ett fantastiskt tillfälle att knyta kontakter, träffa nya människor och ta del av intressanta diskussioner. Sök!

Så lyssna på Karins råd, tycker vi i Valberedningen och SÖK!

Senast 19/9 vill vi ha din ansökan skickad till val.arkitektstudenterna@gmail.com. Vi söker två studentrepresentanter: en från UMA/KTH/LTH/CTH och en från BTH. Mer om vad posterna innebär kan du läsa här:
https://arkitektstudenterna.wordpress.com/2013/09/04/engagera-dig-i-utbildnings-och-forskningsutskottet/

Med vänliga hälsningar
Valberedningen 2013

Kommentera

